Picture: BERNINA lanseeraa DesignWorks-ohjelmistosarjansa

Mediailmoitukset

2012

Ompelun kolme uutta ulottuvuutta: BERNINA ja muotisuunnittelija Chiara Pizzinato lanseeraavat DesignWorks-ohjelmistosarjan

Uudella DesignWorks-ohjelmistosarjalla BERNINA tuo ompeluun ja kirjontaan kolme uutta tekniikkaa: PaintWork-, CrystalWork- ja CutWork-ohjelmistolla halutut kuvat, kuviot ja muodot voidaan helposti maalata kankaaseen, koristella strassikivillä tai leikata kankaasta. Yhdessä italialaisen suunnittelija Chiara Pizzinaton kanssa BERNINA on suunnitellut vaatekokoelman, joka on koristeltu DesignWorks-ohjelmiston avulla, ja joka esiteltiin eurooppalaisen tilkkutyötapaamisen yhteydessä pidetyssä muotinäytöksessä Ste. Marie-aux-Mines nimisellä paikkakunnalla Ranskassa.

„Rakastan kankaita“, Chiara Pizzinato sanoo. Suunnittelijalle, joka on suorittanut maisterintutkinnon ympäristötieteissä ja työskennellyt monta vuotta merenkulkualalla toimivassa hydrauliikkayrityksessä, luova suunnittelu kankaiden parissa on kiinteästi yhteydessä luontoon ja sen toimintaan. Vuodesta 2002 lähtien hän on suunnitellut vaatteita ja asusteita, joiden luonnollisissa muodoissa näkyy hänen taiteellinen kykynsä suunnitella ja joissa yhdistyvät hänen elämäkertansa vaikutukset. DesignWorks-ohjelmisto on avannut hänelle uusia mahdollisuuksia. „DesignWorks-ohjelmisto on mielestäni erittäin mielenkiintoinen. Sen avulla voin muuttaa kankaan aivan toisen näköiseksi kankaaksi.“
Yhdessä BERNINA-tiimin kanssa Chiara Pizzinato suunnitteli yhdeksän vaatekappaletta Ste. Marie-aux-Minesissa pidettävää muotitapahtumaa varten käyttäen kaikkia kolmea DesignWorks-ohjelmistoa monipuolisella tavalla hyödykseen. DesignWorks-ohjelmistolla tehtyyn kokoelmaan vierähti noin puoli vuotta. Yksi luomuksista oli ginkgopuun lehdillä koristeltu kotelomekko, jonka lehdet piirrettiin PaintWork-ohjelmiston avulla, leikattiin CutWork-ohjelmistolla, ommeltiin kiinni mekkoon ja koristeltiin kirjomalla. Ohut valkoinen kesämekko koristeltiin isoilla PaintWork-ohjelmiston avulla piirretyillä punaisen ja lilan värisillä ornamenteilla. Silkkimekon selkään piirrettiin ja kirjottiin sukupuu, jonka juuret ulottuvat melkein helman reunaan asti. Eräässä tummassa cocktail-mekossa kukkaköynnökset oli koristeltu strassikivillä. „Tulokset olivat uskomattomia“, Chiara Pizzinato kertoo muotinäytöksestä. Yleisö oli samaa mieltä asiasta: muotinäytös pidettiin kolmen päivän aikana kolmena eri ajankohtana päivittäin – aina täydessä salissa.

BERNINA lanseerasi jo vuonna 2009 CutWork-ohjelmistonsa, jonka avulla ompelukoneella voidaan leikata kauniita lävistettyjä kuvioita ja aplikaatioita sekä toteuttaa reikäkirjontaa. Tuote palkittiin vuonna 2009 Swiss Technology Award -palkinnolla. DesignWorks täydentää CutWork-ohjelmistoa nyt kahdella lisämoduulilla:
Korkealaatuiset ja erittäin tarkat tekstiilikynät, joilla piirretään kuvioita kankaaseen – tämä on BERNINAn PaintWork-ohjelmisto. Tehokkaalla ohjelmistolla voidaan muokata kuvia näytössä mitä erilaisimmilla tavoilla. Sen jälkeen kuvat siirretään USB-yhteyden avulla BERNINA-kirjontakoneeseen ja sopivalla PaintWork-työkalulla nopeasti ja tarkasti melkein mihin tahansa kankaaseen. Näin voit koristaa kankaat yksilöllisesti mielesi mukaan.
Vaatteiden ja asusteiden koristaminen strassikivillä on jo pitkään tunnettu ja tehokas muotoiluväline. Tähän mennessä oli mahdollista ostaa valmiita kuviokalvoja, jotka silitettiin kankaaseen. BERNINAn CrystalWork-ohjelmistolla tällaiset kalvot voidaan valmistaa itse – melkein millä tahansa kuvioilla varustettuna. CrystalWork-ohjelmisto laatii sitä varten kuvamallin. Tämä kuvio kopioidaan USB:n kautta kirjontakoneeseen, jonka jälkeen se lävistetään erikseen saatavissa olevalla työkalulla mallineeseen, joka täytetään kimallekivillä. Kuvioon painetaan enää vain silityskalvo – ja silitettävä kuvio on sillä valmis.

CutWork-ohjelmistossa kuten myös PaintWork- ja CrystalWork-ohjelmistoissa BERNINA-kirjontakoneiden tarkka tietokoneohjaus huolehtii siitä, että kuviot asetetaan juuri oikeaan kohtaan. Tarkat piirrosten ja kirjonnan yhdistelmät (PaintWork), lävistetyt kuviot (CutWork) ja strassikivillä koristetut kuviot (CrystalWork) onnistuvat näin ongelmitta.
BERNINAn DesignWorks-ohjelmistoa on saatavilla tuota pikaa erikoisliikkeistä. Näitä kolmea ohjelmistomoduulia myydään erikseen. Ne, jotka eivät halua välttämättä suunnitella omia luomuksia, voivat hankkia kolme työkalua (tools) myös erikseen ja ladata valmiita DesignWorks-kuvioita verkosta.

Tietoa Chiara Pizzinatosta

Chiara Pizzinato, syntynyt vuonna 1961, opiskeli luonnontieteitä Padovan yliopistossa, suoritti maisterintutkinnon ympäristötieteissä Fondation Universitaire Luxemburgoise -yliopistossa Belgiassa ja työskenteli kymmenen vuotta eräässä hydrauliikkayrityksessä. Käytyään tilkkutyökurssin hän ihastui tekstiilituotteiden valmistukseen, perusti vuonna 2002 yrityksen nimeltä „Le Tessiture“ ja on suunnitellut siitä lähtien käsityönä valmistettavia vaatteita ja asusteita, joissa yhdistyvät hänen pitkä perhehistoriansa, kasvitieteellinen tietonsa ja taiteellisuus. Vuonna 2003 Chiara Pizzinato voitti „World Quilt Textile“ nimisen kilpailun Michiganissa. Vuonna 2005 hänen teoksiaan oli esillä modernin taiteen museossa Shanghaissa. Nykyään hän elää ja työskentelee Trevisossa. Hänen tuotemerkkinsä ovat nimeltään Chiara Pizzinato (high fashion) ja Chiarindi (Prêt-à-porter).