Picture: Symaskinen som designarbeid - BERNINA presenterer 3-serien

2011 arkiv

Symaskinen som designarbeid - BERNINA presenterer 3-serien

Stadig flere kvinner følger mottoet "skape istedenfor å kjøpe" og syr sine egne klær. På slutten av mars lanserte BERNINA tre symaskinmodeller som er perfekt tilpasset behovene til den nye generasjonen av selvskapere. BERNINA 330, 350 og 380 forbinder BERNINAs typiske robuste kvalitet og lette betjening med et moderne utseende.

Utallige blogger, Internettplattformer som dawanda.de, men også trendy moteblader viser det: Håndarbeid er trendy. I USA, som er BERNINAs hovedmarked, fant en bred segmenteringsstudie at potensielt 11 millioner unge kvinner interesserte seg for motetema og hadde lyst til å skape sine egne moteplagg. Hos BERNINA kalles disse unge kvinnene "Amy". De er gjennomsnittlig 30 år gamle, har mellom seks og ti års syerfaring, og syr minst en gang i måneden. Den nye maskinserien fra BERNINA, som vil være tilgjengelige hos tyske og sveitsiske forhandlere fra april 2010, er helt tilpassset Amy. "Alle tre modellene tilbyr den betjeningskomforten somønskes av nybegynnere og overbeviser med funksjoner som lar selv krevende syarbeider lykkes", sier Leder for markedsføring Claudia Staber. Samtidig ser nykommeren flott ut og minner om de beste sidene fra Braun, et husholdningsapparat som også var en designklassiker.

For Amy er ikke sying husarbeid, men heller en glede. Opplevelsen av å skape og kle seg i noe eget, fyller henne med gode følelser. "Av og til får jeg en spontan ide og bare må virkeliggjøre den", sier for eksempel 22-åringen Sinje Lübbke, som har en blogg under navnet "Hausmaus" hvor hun viser frem sine sy- broderi- og strikkeprosjekter. Endringene i innstillingen i målgruppen er hva BERNINA har tatt sikte på med 3-serien. Det øst-sveitsiske selskapet har rykte på seg for å lage nyskapende produkter med ekstremt lang levetid. Hos BERNINA 330, 350 og 380 finner du disse tradisjonelle kvalitetene sammen med et design som utstråler følelser.

BERNINA 380, den nye toppmodellen i serien, utmerker seg spesielt. Den ambisiøse designen ble utviklet av selskapets platinumdesign. Den understreker BERNINAs førsteklasses popularitet. Den funksjonelt begrunnede direkte   utformingen kombineres med lette avrundinger, slik at maskinen ser både klassisk og sympatisk ut. "Den svingede linjen under den svarte fargen viser omrisset av den gamle symaskinen av støpejern", forklarer Produktleder Ulrike Laubner. "Realblack"-skjermen, som er integrert i den klaversvarte blenderen, er ergonomisk optimalt plassert – på øynehøyde og nær nålområdet. Et innebygget, overdimensjonert bærehåndtak forenkler 380-ens mobilitet. Håndtaket lar seg dreies opp med ett enkel håndgrep. I lukket tilstand er den holder for broderikort (bilder av opptil 115 ulike broderimønstre som kan velges med en tallkombinasjon på tre tall).

Det å sy med BERNINA 380 er en nytelse. "Brukeren berører høyverdige materialer som polert edelstål, silkeglatte plastoverflater og spesielt smarte softtouch-taster", sier Ulrike Laubner. På innsiden av maskinen sørger den mest moderne teknikken innen produksjonskvalitet for ar kreativiteten får fritt spillerom. En halvautomatisk nålitreder, den automatiske knapphullsfunksjon, det raske stingvalget via direktetastene, frihåndssystemet (heve syfoten ved hjelp av kneet), et svært godt opplyst arbeidsområde takket være LED-sylampe og et sybord for optimal prosjektgjennomføring, hever sykomforten. Alle modeller i 3-serien har alfabetsting og kan dermed skrive tekst. Disse lekre modellene har også en stor indre verdi!

Anbefalt utsalgspris for BERNINA 380  er på 1 399 EUR (B 350: 1 199 EUR, B 330: 999EUR.)