Picture: CutWork - BERNINA lærer symaskinen tilskjæring og belønnes med Swiss Technology Award.

2011 arkiv

Selskapet BERNINA, tradisjonsrike produsenter av sy- og broderimaskiner i toppklasse, lanserer et svært presist verktøy for stofftilskjæring med tilhørende programvare. Cutwork lar kundene først skape det ønskede omrisset på skjermen og så skjære det ut med symaskinen. BERNINA ble belønnet med Swiss Technology Award på slutten av 2009 for dette nyskapende produktet

Den som omgås stoff på kreativt vis, vil på et eller annet tidspunkt stå ovenfor utfordringen om å klippe komplekse former ut av stoffet, f.eks. for applisering. Hittil betydde dette møysomt arbeid med små sakser, stoffkniv og sjablonger. Med CutWork fra BERNINA kan du nå utforme enhver form i programvare som er spesielt utviklet til det, fra enkle stjerner til nettmønstre, overføre dem via USB-minnepinne til symaskinen og så skjære det ut av stoffet. Et patentert tilskjæringsverktøy med dreibart blad festes på symaskinen istedenfor synålen. Du kan til og med laste opp tegninger via skanner eller webcam til programvaren og så etterarbeide dem. CutWork ble belønnet med Swiss Technology Award i november 2009, som er den ledende sveitsiske teknologi- og nyskapningsprisen. Siden slutten av februar 2010 er CutWork tilgjengelig hos europeiske forhandlere, med en anbefalt utsalgspris på 399 EUR.

Mot til å fullføre!

"Med CutWork åpner vi en ny dimensjon for utforming av klær", sier Carola Grummt, Produktleder hos BERNINA. Sammen med et team på 10 personer sørget hun for at tiden fra den første ideen til et markedsferdig produkt var mindre enn ett år. " CutWork har utallige bruksmuligheter. Tilskjæringsverktøyet kan brukes til å påføre en aftenkjole uvanlig formede blikkfang, samtidig som man like enkelt kan skape et stempel eller et telys laget av filt." CutWork-bladet trenger gjennom så godt som alle materialer, fra bomulls- og silkestoffer til skinn og folie, via jersey- og frottestoff til skumstoffer og denim. Opptil 15 lag kan skjæres gjennom samtidig. Dette er spesielt nyttig for quiltere, som skaper sine tekstilkunstverk ved å sette sammen dusinvis av liknende stoffdeler.

I CutWork-programvaren kan også sømmer og broderier plasseres. Disse utføres av symaskinen i tilknytning til omrisstilskjæringen. CutWork-kunder trenger kun å erstatte CutWork-bladet med en standard sy- eller broderinål, og så tre den. Maskinen tar seg av resten Slik skapes for eksempel konturer som er omgitt av satengsting eller stoffsnitt som er overtrukket med nettbroderier (gjennombrutte broderier).

BERNINA – Innovation fra tradisjon

Innovation her tradisjon hos BERNINA: I 1893 oppfant Karl Friedrich Gegauf hullsømsysmaskinen. I dag er BERNINA til stede i rundt 80 land. Selskapet har rykte på seg verden rundt for å produsere førsteklasses, nyskapende og samtidig robuste sy- og broderisystemer.

At de ble belønnet med Swiss Technology Award viser innovasjonskraften hos BERNINA. Swiss Technology Award har blitt gitt ut siden 1987. Flere enn 1 600 prosjekter har prøvd å vinne den mes ettertraktede sveitsiske teknologiprisen siden den gang. Swiss Technology Award støttes av byrået Innovation KTI, det føderale institutt for intellektuell eiendom IGE samt næringslivsfremmingen for kantonene Bern og Solothurn.