Bild: Sykurs hos BERNINA Zürich

Unge designere leder søm-workshop hos BERNINA Zürich

Fire timer til sommerkjole i Missoni-stil med Linda Zahnd og Nina Pieper: De züriske designerne viste kursdeltakerne hvordan man skaper et fortryllende antrekk av et par meter stoff på et øyeblikk.

Hjelp til sykurset fikk de av BERNINA-eier Hanspeter Ueltschi. Han ønsket gjestene velkommen på lørdag. "Med BERNINA Zürich har vi et sted for kreativitet og individualitet hvor man kan oppleve at det er morsommere å sy klær selv en å kjøpe dem i butikken", sa Ueltschi i åpningstalen sin. Med dette kurset som finner sted midt i Zurich, vil han få kontakt med et ungt, urbant publikum og så motivere dem til kreativt arbeid. Til tross for gjør det selv-trenden har mange moteinteresserte unge kvinner ikke satt seg ned ved en symaskin siden håndarbeidstimene på skolen. Han vil gjerne gjøre sying populært hos disse kvinnene med et attraktivt kurstilbud.

De seks deltakerne – som også omfattet Katharina Ueltschi, datteren til BERNINA-butikkeieren Hanspeter Ueltschi – oppga sine sykunnskaper som med rom for forbedring. Kveldens mål synes derfor ambisiøst: En sommerkjole i Missoni-stil skal syes på fire timer. Det er ikke tid til syblokkeringer. Kurslederne, Linda Zahnd og Nina Pieper, er kunnskapsrike og sørger for at alle deltakerne snart konsentrerer seg om kjolen sin.

Begge kurslederne har lært håndverket sitt helt fra bunn til topp. Den 23-årige designeren Linda Zahnd fullførte en lærlingperiode hos klesskaperen DOB etter endt designfokusert videregående skole. Deretter var hun ansatt som sypike hos Vivienne Westwood i London i over to år og sydde der blant annet antrekket som Helen Mirren bar til Oscar-utdelingen i 2011. Siden starten av 2012 syr hun spesialtilpasset Haute Couture hos YOH Atelier de Couture.
Nina Pieper lærte motehåndverket hos Esmod i München, arbeidet siden hos den koreanske designeren Jean Yu i New York, hvor hun tok seg av hele løpet fra første kundekontakt via stoffutvalg og til klargjøring av antrekket, og er i dag frilans motedesigner og -illustratør i Zürich.

"Made to Create" er reklamemottoet fra BERNINA. Deltakerne på søm-workshop hos BERNINA Zürich lot seg inspirere av dette og av kursledernes entusiasme. Etter fire timers arbeid med nål, tråd, snittmønster og flotte stoffer kunne alle avslutte en suksessrik søm-workshop og gå hjem med en selvsydd kjole i Missoni-stil. "Det var veldig gøy og jeg er positivt overrasket over resultatet", sa radiopersonligheten Bea Jucker, som også deltok på kurset. "Det er flott hva man kan få til på fire timer når man ikke kan sy." De andre kursdeltakerne trakk sine konklusjoner raskt og: Spennende, interessant, lærerikt – vi kommer gjerne igjen!