Bild: Visning av kimono-sying med Tohoku Grandmas

Tohoku Grandmas besøker BERNINA Zürich – en syfremvisning for et godt formål

Med støtte fra BERNINA utstyrte den japansk-sveitsiske motedesigneren Kazu Huggler gruppen Tohoku Grandmas i tsunami-rammede Nord-Japan med symaskiner. Forrige torsdagskveld var to Tohoku Grandmas på besøk hos BERNINA Zürich og viste frem tradisjonelle japanske teknikker for tekstilbearbeidelse.

Etter tsunamien i 2011 samlet de kvinnelige innbyggerne i havnebyen Rikuzen-Takata seg i en nå ubrukt fabrikk for å produsere tekstiltilbehør for hånd og slik opprettholde sitt livsgrunnlag. Mange av dem hadde mistet familiemedlemmer og arbeidet sitt i katastrofen. Fru Chieko Watanabe fra Tokyo, CEO for det japanske selskapet Firma Avanti Co., startet Tohoku Grandma-prosjektet etter kort tid og de initiativrike kvinnene i Rikuzen-Takata har siden arbeidet gjennom det.

To av dem er Masako Oikawa og Shigeko Kanno. Begge kvinnene var gjester hos BERNINA Zürich i går, onsdag 12. september, og viste frem sine håndverksmessige evner og umistelige livsglede i en rørende fremvisning for femti inviterte gjester. Masako Oikawa, som har mer enn førti år som profesjonell kimono-syerske bak seg, laget en sommerkimono av Yukata-bomull. Slik fører hun gamle håndsømsteknikker fremover, ved å ta fot og kne til hjelp. Shigeko Kanno sydde en Furoshiki av trykt Chirimen-stoff og viste hvordan man kan kan skape nydelige – og mye mer anvendelige – gaveinnpakninger ved hjelp av kunstferdige falder og knuter.

I januar 2013 leverte Kazu Huggler symaskiner fra BERNINA til Tohoku Grandmas, ga dem opplæring i hvordan de brukes og viste dem hvordan de kunne skape attraktive ting med materialer fra lokale kilder. Kazu Huggler og BERNINA ville ikke bare støtte Tohoku Grandmas i produksjonene, men også ved drift. Dermed vil artiklene fra Rikuzen-Takata kjøpes opp gjennom ulike kanaler, slik at initiativet hjelpes på virksomhetsgrunnlag. Det dreier seg ikke om veldedighet, sa Kazu Huggler i sin melding på onsdag, men om et bedriftsmessige samarbeid på grassrotplan. "Prosjektet lar Tohoku Grandmas skape sin egen fremtid og forbedre sine egne levevilkår."

Begivenheten hos BERNINA Zürich ble fulgt av det japanske statlige fjernsynet NHK, som lager en dokumentarfilm om Tohoku Grandmas reise til Sveits.

Nåleputer som er produsert av Tohoku Grandmas er tilgjengelige hos BERNINA Zürich.
for å kunne fortsette å videreføre prosjektet sitt i Rikuzen-Takata i mange år enda, har Kazu opprettet foreningen Three Cranes Association for kort tid siden. Three Cranes, de tre traner, står for utholdenhet, lang levetid og det å lykkes. Ditt medlemskap vil gjøre Kazu Huggler svært glad!