Bild: Kimono-syuppvisning med Tohoku Grandmas

Mediameddelanden

Tohoku Grandmas besöker BERNINA Zürich – en syuppvisning för ett gott syfte

Med stöd från BERNINA utrustade den japansk-schweiziska modedesignern Kazu Huggler de så kallade Tohoku Grandmas i den tsunamidrabbade norra regionen av Japan med symaskiner. I torsdags var två Tohoku Grandmas på besök hos BERNINA Zürich och visade traditionella japanska tekniker inom textilbearbetning.

Efter tsunamin 2011 samlades de kvinnliga invånarna i den japanska hamnstaden Rikuzentakata i en stillastående fabrik för att tillverka textilaccessoarer och finansiera sitt uppehälle genom detta arbete. Många av dem hade förlorat familj och arbete i katastrofen. Chieko Watanabe från Tokyo, VD i den japanska firman Avanti Co., grundade kort därefter Tohoku Grandma Project, som sedan dess har varit takorganisation för kvinnornas arbete i Rikuzen-Takata.

Två av dem är Masako Oikawa och Shigeko Kanno. De båda kvinnorna gästade igår torsdag, den 12 september, BERNINA Zürich och på ett sätt som berörde visade de under en uppvisning sina konstfärdigheter och sin obrutna livsglädje inför 50 inbjudna gäster. Masako Oikawa, som var verksam som professionell kimonosömmerska i mer än 40 år, framställde en sommarkimono i yukata-bomull. Hon demonstrerade gamla handsömnadstekniker, där fötter och knän hjälper till. Shigeko Kanno sydde furoshiki av tryckta chirimen-tyg och visade hur man genom konstfulla veck och knutar kan tillverka underbara – och återanvändbara – presentförpackningar.

I januari 2013 överlämnade Kazu Huggler symaskiner till Tohoku Grandmas från BERNINA, instruerade dem hur symaskinerna manövreras och visade för dem hur attraktiva objekt kan tillverkas av material från lokala källor. Kazu Huggler och BERNINA vill stödja Tohoku Grandmas inte bara i produktionen, utan även vid distributionen. Idén är att artiklarna från Rikuzen-Takata ska säljas via olika kanaler och initiativet därigenom ska bygga upp en ekonomisk bas. Det handlar inte om välgörenhet, sa Kazu Huggler i sitt anförande i torsdags, utan om ett ekonomiskt samarbete på ögonhöjd. "Projektet gör det möjligt för Tohoku Grandmas att av egen kraft gestalta sin framtid och att själva förbättra sina livsförhållanden."

Evenemanget hos BERNINA Zürich följdes av den japanska statstelevisionen NHK, som producerar en dokumentation om Tohoku Grandmas resa till Schweiz.

Nålkuddar från Tohoku Grandmas produktion kan beställas från BERNINA Zürich.
För att i många år framöver kunna bedriva sina projekt i Rikuzen-Takata grundade Kazu nyligen föreningen Three Cranes Association. Three Cranes, de tre tranorna, står för uthållighet, lång livstid och välgång. Kazu Huggler skulle uppskatta det mycket om du, kära läsare, blir medlem!